KAAN savaş uçağı özellikleri || Kaan savaş uçağı kaçıncı nesil, motoru kim üretiyor, ne zaman envantere girecek? Endonezya’ya 48 adet satılacak!

“`html



Endonezya’da KAAN savaş uçağı için önemli bir anlaşma gerçekleşiyor. Güney Asya’daki bu ülke, Türkiye’den 48 adet KAAN savaş uçağı tedarik etmeyi planlıyor. Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) tarafından geliştirilen KAAN, Türkiye’nin ilk 5. nesil milli muharip uçağı olarak dikkat çekmektedir. 21 Şubat 2024 tarihinde başarılı bir şekilde ilk uçuşunu gerçekleştiren KAAN, 6 Mayıs 2024’te ikinci uçuşunu da tamamlayarak modern savaş havacılığında yenilikçi bir yaklaşım sergilemiştir. Düşük radar kesit alanı ve yüksek manevra kabiliyetinin yanı sıra, sensör füzyonu ve yapay zeka destekli aviyonik sistemleri ile dikkatleri üzerine çekiyor. Türk Hava Kuvvetleri’nin eski F-4 ve F-16 uçaklarının yerini almak üzere tasarlanan KAAN, 2030’lu yıllarda savunma envanterinde önemli bir yere sahip olacak.



KAAN SAVAŞ UÇAĞI: TÜRKİYE’NİN GÖKYÜZÜNDE YENİ GÜCÜ

KAAN, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin hava hakimiyetini sağlamak ve 2070 yılına kadar hizmette kalan bir platform oluşturmak için TUSAŞ tarafından geliştirilmiş 5. nesil bir jet savaş uçağıdır. Proje, 2011’de kavramsal tasarımıyla başlamış ve 2016 yılında resmi sözleşmeler ile ivme kazanmıştır. 17 Mart 2023’te hangardan çıkıp, 21 Şubat 2024’te test pilotu Barbaros Demirbaş eşliğinde ilk uçuşunu yaparak Türk havacılık tarihinde yeni bir sayfa açmıştır. 13 dakika uçuş süresince 8.000 feet irtifaya ve 230 knot hıza ulaşan KAAN, ikinci test uçuşunu 6 Mayıs 2024’te başarı ile tamamlamıştır.

KAAN, hava-hava ve hava-yer muharebeleri için üstün yetenekler sunan çok rollü bir savaş uçağı olarak tasarlanmıştır. F-35 projesindeki eksiklikleri gidermek amacıyla geliştirilen bu model, F-22 Raptor ve F-35 Lightning II gibi 5. nesil uçaklar ile rekabet edebilecek seviyededir. TUSAŞ Genel Müdürü Temel Kotil, KAAN’ın F-35’e göre daha fazla mühimmat taşıyabileceğini ve çift motorlu yapısıyla daha üst manevra kabiliyeti sunabileceğini belirtmiştir.



KAAN SAVAŞ UÇAĞININ TEKNİK ÖZELLİKLERİ

KAAN, modern muharebe şartlarını karşılamak üzere kapsamlı bir teknoloji ile donatılmıştır. İşte KAAN’ın öne çıkan bazı teknik özellikleri:

Boyut ve Tasarım: 21 metre uzunluk, 14 metre kanat açıklığı ve 6 metre yükseklik. Çift motorlu yapısı, yüksek manevra kabiliyeti sağlamaktadır.

Hız ve İrtifa: Maksimum hızı 1.8 Mach (yaklaşık 2.210 km/saat) ve 55.000 feet hizmet tavanı ile yüksek irtifa görevleri için ideal bir çözüm sunmaktadır.

Gizlilik (Stealth): Düşük radar kesit alanı (RCS) için özel gövde tasarımı ve radar emici malzemeler kullanılmaktadır. İç silah yuvaları, radar görünürlüğünü azaltarak stratejik avantaj sağlamaktadır.

Silah Kapasitesi: 8 adet orta ve uzun menzilli füzeyi taşıyabilmektedir (4’ü gövde içinde, 4’ü ise yanlarda). TÜBİTAK SAGE’nin geliştirdiği GÖKDOĞAN, BOZDOĞAN, SOM ve HGK gibi yerli mühimmatlarla donatılacak.



Aviyonik Sistemler: ASELSAN tarafından üretilen MURAD-600A AESA radarı, BÜRFİS (Bütünleşik RF Sistemi), kızılötesi arama ve takip sistemi (IRST), elektro-optik hedefleme sistemi (EOTS) ve tam küresel görüntüleme sistemi (DAS) ile 360 derece durumsal farkındalık sağlıyor.

Sensör Füzyonu ve Yapay Zeka: Çoklu veri füzyonu ve yapay zeka destekli sistemler, pilotun iş yükünü azaltarak hızlı ve etkili kararlar almasına imkan tanımaktadır.

Kokpit Tasarımı: 5. nesil standartları ile uyumlu, ergonomik yapısı sayesinde pilotun fiziksel ve zihinsel yükünü minimum seviyeye indirmektedir. TÜBİTAK BİLGEM’in geliştirdiği gerçek zamanlı çok çekirdekli işletim sistemi kullanılmaktadır.

Entegrasyon: F-16, HİK, İHA’lar ve diğer TSK unsurları ile birlikte çalışabilirliği desteklemektedir. Dost ülkelerin platformları ile de uyumlu bir yapıya sahiptir.

KAAN’ın bu özellikleri, onu yalnızca bir savaş uçağı değil, aynı zamanda ağ merkezli bir muharebe platformu haline getirmekte.



KAAN KAÇINCI NESİL?

KAAN, 5. nesil bir savaş uçağı olarak geliştirilmiştir. 5. nesil uçaklar, düşük radar görünürlüğü, süper seyir (ses hızını art yakıcı kullanmadan aşma), ağ merkezli muharebe yeteneği, gelişmiş sensörler ve aviyonik sistemler gibi birçok özellik ile tanımlanır. Ancak bazı uzmanlar, ilk prototiplerdeki F110 motorları nedeniyle KAAN’ı 4.5 nesil olarak değerlendirmektedir.

Süper seyir yeteneği, 5. nesil uçaklar için kritik bir özelliktir. TEI Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut F. Akşit, yerli motorun bu yeteneği sağlamasıyla birlikte KAAN’ın tam anlamıyla 5. nesil statüsüne ulaşacağını vurgulamaktadır. Yerli motorun 2028’de hazır olması ile KAAN, F-22 ve Su-57 gibi savaş uçakları ile aynı kategoride yer alacak.



KAAN’IN MOTORU KİM TARAFINDAN GELİŞTİRİLİYOR?

KAAN’ın prototiplerinde kullanılan motorlar, General Electric’ten temin edilen F110-GE-129 turbofan motorlarıdır. Bu motorlar, F-16’lardaki güvenilirliği ile tanınmaktadır. Ancak Türkiye, KAAN’ı tamamen yerli bir platform haline dönüştürmek için Özgün Motor Geliştirme Projesi üzerinde çalışmaktadır.

Yerli Motor Geliştirme: TUSAŞ Motor Sanayii (TEI) ve TRMotor, süper seyir kapasitesine sahip bir turbofan motor geliştirme sürecindedir. Ukrayna ile de işbirliği yaptığı bilinen geliştirme projesinin, yerli motorun 2028’de prototip uçuşlarda kullanılmasını ve 2030’da envantere girmesini hedeflemektedir.

Yerli motor, 5. nesil gereksinimlerini karşılayacak şekilde itki vektörleme (thrust vectoring) ve düşük termal iz gibi özellikleri içerecektir. Bu sayede KAAN, manevra kabiliyetini artıracak ve ısı güdümlü füzelerden korunma sağlamaktadır. Temel Kotil, motor hariç, KAAN’ın neredeyse tüm bileşenlerinin yerli olduğunu ve 2028’de motorun da tam anlamıyla yerlileşeceğini ifade etmektedir.



KAAN NE ZAMAN ENVANTERE GİRECEK?

KAAN’ın Türk Hava Kuvvetleri envanterine dahil edilme süreci, test ve üretim aşamalarının yoğunluğuna bağlı olarak şekillenmektedir. İşte KAAN için belirlenen yol haritası:

2023-2024: KAAN, 17 Mart 2023’te hangardan çıkarak, 21 Şubat 2024’te ilk uçuşunu başarıyla gerçekleştirmiştir. İkinci uçuş ise 6 Mayıs 2024’te yapılmıştır. Test aşamaları devam etmektedir.

2025-2027: İkinci ve üçüncü prototip uçuşlarının sırasıyla 2025 ve 2026’da yapılması planlanıyor. Seri üretim öncesinde 7-8 prototipin üretimi hedefleniyor.

2028: İlk etapta 20 adet KAAN Blok-10 savaş uçağının Türk Hava Kuvvetleri’ne teslim edilmesi öngörülüyor. Bu uçaklar, AESA radarı ve yerli mühimmatlar ile donatılacak.

2030 ve sonrası: Yerli motorlu KAAN’lar envantere girmeye başlayacak ve F-16’ların kademeli olarak yerini alması sağlanacak. 2030’lu yıllarda toplamda 250 adede kadar üretim hedeflenmektedir.

TUSAŞ, KAAN’ın Türk Hava Kuvvetleri için 2070’lere kadar kritik bir unsur olacağını öngörmektedir.



“`

Related Posts

Kim korkar paragraf sorularından?

Paragraf soruları tüm sınavlarda önemli oranda yer tutuyor. Bu nedenle de önemsenen bir soru alanı olarak öne çıkıyor.

7 HAZİRAN ÇILGIN SAYISAL LOTO SONUÇLARI SORGULAMA EKRANI 2025 (Tek tıkla telefondan hızlı öğren) | Milli Piyango Online canlı Çılgın Sayısal Loto çekiliş sonuçları belli oldu: 342 milyon TL ikramiye devretti!

Çılgın Sayısal Loto sonuçları sorgulama ekranı 7 Haziran 2025 Milli Piyango Online üzerinden erişime açıldı. Sisal Şans tarafından, haftanın 3. ve son Çılgın Sayısal Loto çekilişi, 7 Haziran Cumartesi günü noter huzurunda gerçekleşti. Milli Piyango TV Youtube kanalından da canlı yayınlanan çekilişin hemen ardından, bu akşamki Çılgın Sayısal Loto çekiliş sonuçları ve hangi numaraların kazandırdığı belli oldu. Heyecanla beklenen Sayısal Loto’da 6 bilen çıkmayınca tam 342 milyon 66 bin 6 TL ikramiye devretti. 5 bilen 6 kişi de 404.798,35 TL kazandı. Şans oyunu tutkunları Çılgın Sayısal Loto sonucu sorgulama ekranı millipiyangoonline.com üzerinden ikramiyelerini öğrenebilecekler. Peki, hangi numaralar kazandırdı? İşte, 7 Haziran Çılgın Sayısal Loto sonucu telefondan online hızlı sorgulama ekranı ve çekilişle ilgili ayrıntılar.

MUHARREM AYI BAŞLANGICI 2025 DİYANET TAKVİMİ || Geri sayım başladı! Muharrem ayı ne zaman başlayacak, Aşure günü ne zaman?

Kurban Bayramının gelişi (Zilhicce Ayı 10 – 11 – 12 – 13) ile birlikte Muharrem Ayı’nın başlangıcına bir aydan kısa süresi kalmasıyla birlikte gözler Muharrem Ayı ve Aşure Günü tarihine çevrildi. Bu bağlamda inananlar “Aşure Günü 2025 ne zaman, hangi tarihe denk geliyor?” sorusunun cevabını araştırıyor. Hemen belirtelim ki Aşure Günü Muharrem Ayı’nın 10. günü olarak kabul ediliyor. Miladi ve Hicri Takvim arasındaki zaman farkı nedeniyle Aşure Günü tarihi her yıl değişik tarihlere denk geliyor.  Peki, Aşure Günü ne zaman? 2025 yılı Muharrem Ayı ne zaman başlayacak? İşte merak edilip araştırılan ayrıntılar…

ARDAHAN BAYRAM NAMAZI SAATİ 2025 KURBAN BAYRAMI || Ardahan bayram namazı saat kaçta, ne zaman? Diyanet Kurban Bayramı namaz vakitleri

Ardahan Kurban Bayramı namazı saati ve vakti açıklandı. Ardahan bayram namazı saati, 2025 Kurban Bayramı sabahı il genelindeki cami ve mescitlerde eda edilecek. Diyanet İşleri Başkanlığı da il il bütün Kurban Bayramı bayram namazı saati yayınladı. Bayramın ilk günü bu sene 6 Haziran 2025 Cuma gününe denk geliyor. Bayram hazırlıklarını sürdüren vatandaşlar da camilere giderek saf tutacaklar. Diğer illerde olduğu gibi Ardahan bayram namazı saatleri birkaç dakika farklılık gösterecek. Peki Ardahan Kurban Bayramı namazı saat kaçta, ne zaman kılınacak? İşte, Diyanet Ardahan Kurban Bayramı namazı saati…

DENİZLİ BAYRAM NAMAZI SAATİ 2025: Denizli’de Kurban bayram namazı saat kaçta? Diyanet Denizli Kurban Bayramı namaz saati

Denizli bayram namazı saati, Diyanet tarafından açıklandı. Bayram namazı saati ile Kurban Bayramı’na giriş yapacak olan Denizli sakinleri, günün ilk ibadetini gerçekleştirmeye hazırlanıyor. Diyanet’in yayımladığı bilgiler ışığında, Denizli bayram namazı saati hususunda bilgi edinecek olan binlerce Müslüman, sabahın erken saatlerine alarmlarını kuracak. Peki, Denizli bayram namazı saat kaçta kılınacak? İşte, tüm iller ve Denizli bayram namazı saatleri bilgisi

Stanford Üniversitesi 2025 Yapay Zekâ İndeksi Raporu: Türkiye yapay zekada küresel ölçekte rekabetçi bir konumda

Stanford Üniversitesinin 2024 Yapay Zekâ İndeksi Raporuna göre bilişim, bilgisayar bilimi, bilgisayar mühendisliği ve bilgi teknolojisi alanlarında lisans düzeyinde Türkiye, Avrupa ülkeleri arasında en yüksek mezun sayısına sahip 3’üncü ülke konumunda.